דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינון טיפולי ותרפיות בטבע-בחינוך בישראל 

מאת    [ 23/01/2009 ]

מילים במאמר: 608   [ נצפה 2805 פעמים ]






גינון טיפולי ותרפיות בטבע
יתרונות הטיפול בגינון וטבע במערכת החינוך בישראל
מאת- תמר בן נפתלי
WWW.TC-TAMARA.COM
תכניות בטיפול בגינון וטבע קיימות היום ,במספר גדול של מוסדות בישראל.
במערכת החינוך בישראל ,בתי ספר רבים יותר ויותר אימצו בחום את הגינון הטיפולי ואת הטיפול בעזרת טבע המשלב גם בעלי חיים . בתי ספר באור עקיבא, ברעננה, בהדסה נעורים ,בקיבוצים ומושבים רבים בארץ משלבים גינה טיפולית ואלמנטים רבים מתחום נרחב זה של טבע וגינון טיפולי.
הטיפול בילדים ונוער בעזרת הטבע והגינה נמצא עדיין בחיתוליו ותלוי בפתיחות והיצירתיות של מנהל בית הספר. מאידך, בצד החינוך הפורמאלי קיים זרם המתחזק והולך של מגמת שילוב טיפולים אלו במערכות החינוך הבית ספריות בישראל.
מסגרות אחדות , מביאות לבתי ספר את בשורת השילוב של הספורט האתגרי בטבע לנוער מנותק ותת הישגי.
מפעילים של תוכניות טיפול והתערבות בעזרת הטבע, הגינה ובעלי חיים פועלים כבר שניים בארץ בבתי ספר. מובילה בתחום זה חסות הנוער המשלבת את תחומי הטיפול השונים בטבע במסגרות שונות ומגוונות.
בישראל ניתן כיום למצוא מסגרות טיפוליות בגינון גם במלכישוע וכפר איזון ( נגמלי סמים), בכלא צלמון( כלואים ), בתכניות שיקום לנפגעי ראש של צה"ל ( גן שמואל) בעבודה עם קשישים( בכל רחבי הארץ דרך אש"ל) .
ניתן למצוא היום גם חממת גינון טיפולי ושיקומי בתל השומר, בבית לוינשטיין, במרכז לשיקום הנפש בפרדסיה, בשער מנשה ואיכילוב ובמוסדות חינוכיים ורפואיים רבים נוספים. המענה הטיפולי-שיקומי- גנני ניתן לאוכלוסיות מגוונות , בהם חולי נפש, קשישים , נפגעי ראש של צהל, אוטיסטים ומפגרים.
הגינון והופך לכלי בעל חשיבות רבה בשיקום ותחושת מסוגלות ,הצלחה ושילוב בחברה של אנשים בעלי צרכים מיוחדים.
המשותף לכל תוכנית הטיפול בגינון ובטבע היא הידיעה שהטבע והגינה הינם כלי טיפולי וריפויי רב עוצמה.
יתרונות הטיפול בגינון וטבע לילדים ונוער בתוך מערכת החינוך-
1. האבחון של הבעיה שבעטייה הופנה המטופל לטיפול נערך בעזרת היועצת, הפסיכולוגית בבית הספר ומתייחס לתפקוד הילד או הנער במערכת.
הטיפול מותאם תוך שילוב המטרות הטיפוליות הספציפיות שלו - בתוך הקבוצה.
3.מוגדרות משימות ומטרות ברורות בגינה ובמפגש הטיפולי.
4.מודגשת עשייה ותכנון, מודגשים יכולות והצלחות.
5.מושם דגש על עשיה חיובית וחיזוקים חיוביים לכל אורך התהליך בגינה שהוא אקוויולנטי לתהליך האישי שעובר המטופל.
6. מודגשים ומחוזקים הגבולות,המסגרות והחוקים בגינה.
7. מתקיים סדר יום, מנהגים קבועים וחזרה על טכסים בגינה.
בעזרת התנהגות החוזרת על עצמה כגון השקיה, עישוב, טיפוח הסביבה ועבודות חוזרות ורוטיניות.
8. מודגשות הצלחות ותחושות של מסוגלות בעזרת הגידול והטיפול בצמחים. הערכת ההישגים לא תהיה תיאורטית אלא צמודה להצלחות בגינה .המשימות בגינה אפשרו בעזרת המטפל ,חיבור והבנה של תהליך גדול וכללי שי. נוטל בו חלק מוצלח. מהמיקרו למקרו.
9. ההקשבה והלמידה תהיה דו סיטרית.
דרך הלמידה וההקשבה לצרכי הצמח- ילמד המטופל גם להקשיב לעצמו וצרכיו.
בגינה יחווה המטופל הנאה, שמחה, תחושת מסוגלות ויצירתיות. הבנה של סדר וגבולות, יכולת להבין את סדר הדברים והפעולות בעולם.
10. בגינה הטיפולית תהיה אפשרות לעבוד על כל תחום הסדר והאירגון ,שהינו אבן דרך להבנת וקבלת הסדר בעולם הכללי ובעולמי הפרטי כאדם.
המשימות ממוקדות ומעשיות, יש סדר יום וסדר פעילות .
11. יודגשו למידה ומיומנויות לימודיות בגינה.
הלמידה בגינה תהיה חוויה חיובית ומותאמת לצרכים אמיתיים בחיים, הודגשה למידה דרך חושים וחוויה, נלמדו טריקים לזכירה, נקראו ונלמדו פרטים חשובים על הצמח וסביבתו, ההוראות היו פשוטות וברורות. ירכשו דרכי למידה והתמודדות לימודית חדשה.
לסיכום-
אפשר לומר כי לטיפול בגינון טיפולי ותרפיה בטבע יתרונות רבים.
מערכת החינוך בישראל לא שילבה עדיין את תחומי הטיפול הללו באופן פורמאלי , אך... קרוב היום.
כותבת המאמר -
תמר בן נפתלי. בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה בייעוץ וחינוך מיוחד
מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות ( בגישה הפנומנולוגית- אוניברסיטת חיפה) , מנהלת מכללת תמר-ה לגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי, תרפיסטית באומנות במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל.
תמר בן- נפתלי
מנהלת מכללת "תמר-ה" T.C
לתרפיה בטבע וגינון טיפולי בשילוב אומנויות
WWW.TC-TAMARA.COM




תמר בן נפתלי. בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה בייעוץ וחינוך מיוחד
מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות ( בגישה הפנומנולוגית- אוניברסיטת חיפה) , מנהלת מכללת תמר-ה לגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי, תרפיסטית באומנות במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל.
תמר בן- נפתלי
מנהלת מכללת "תמר-ה" T.C
לתרפיה בטבע וגינון טיפולי בשילוב אומנויות
WWW.TC-TAMARA.COM



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב